DİJİTAL NESLİN MİMARI MOBİL OYUNCU ANNELER

Tarih: 20 Ağustos 2021
Yazar: Hatice Üstün
Grafikler: Burak Özçelik
Okunma: 770

Mobil oyunların yükselişi her geçen gün artarken, mobil oyuncu olmak da tüm dünyada toplumların teknoloji kültürü haline gelmeye başladı. Mobil oyunlar, özellikle içinde bulunduğumuz pandemi döneminde en kolay ulaşılabilir eğlencelerimizden biri haline gelerek hayatımızın vazgeçilmez bir parçasına dönüştü. Dijital oyunlar tahmin edilenin aksine, sadece çocuklar ve gençlerin değil, 20’lerden 50’lere her jenerasyondan annelerin de ilgi alanı haline geldi.

Kadın mobil oyuncular ve özellikle anneler akıllarda mobil oyuncular kalıbından çıkarılmış olsalar da, aslında oyun oynamak için genellikle cep telefonlarını kullandıkları ve sıklıkla mobil oyun oynadıkları kanıtlanmış bir gerçek. Mobil iletişimin öncüsü AdColony ve araştırma şirketi Nielsen’in iş birliğinde ikinci kez gerçekleşen “Mobil Oyuncular” araştırması sonuçlarına göre, mobil neslin oyun trendlerini belirleyen dijital anneler, ister 20 yaşında olsun, ister 50 yaşında her gün mobil oyun oynuyorlar.

Gün içinde gerek ofiste gerek evde aynı anda birçok sorumluluğu yöneten anneler, mobil oyunlar ile aktif dinleniyor, mobil oyun oynarken kendilerini rahat, mutlu, heyecanlı ve başarılı hissettiklerini belirtiyorlar. 20 ila 50 yaşındaki anneler ile görüşülen araştırmada, yaş grupları arasında fark gözetmeksizin, yüzde 70’i her gün, yüzde 98’i her hafta mobil oyun oynadığını belirtiyor.

Mobil oyuncu anneler güvenliği elden bırakmıyor

Her çocuk oyun oynamayı sever. Dijitalleşmenin giderek yaygınlaştığı günümüzde dünyaya gelen çocuklar için saklambaç, yakar top gibi anne babaların küçükken oynadıkları oyunlar, yerini mobile bırakmış durumda. Psikologlar da özellikle ilkokul çağına gelmiş çocukların dijital dünyadan tamamen kopmamalarını, sınırlandırılmış süreler ve kontrollü içerik ile dijitalleşmelerini öneriyor. Çocukların davranışsal gelişimi açısından endişe yaratan dijital ortamlar, teknoloji ile barışık anneleri korkutmuyor.

Mobil oyuncu anneler çocukların oynadığı oyun içeriklerini kontrol ediyor ve çocuklarına güvenli bir teknolojik ortam sunarak dijital alanda gelişimlerini desteklemiş oluyorlar.

Araştırmaya göre mobil dostu annelerin büyük çoğunluğu 0-2 yaş aralığındaki çocuklarına mobil oyun oynatmıyor, 3 yaşından itibaren anne babaların cihazları üzerinden kontrollü bir şekilde oynamasına, 12 yaşından itibaren ise çocuğun kendi cihazına sahip olmasına izin veriyorlar.

Mobil oyun oynayan annelerin dikkat etmesi gereken hususlar

Çocukların dijital çağın sunduğu imkânlardan en iyi şekilde faydalanması için karşılaşabilecekleri riskleri en az düzeye indirme görevi de ebeveynlere düşüyor. Bunun bilincinde olan anneler mobil oyunlar konusunda da bilgi sahibi olarak çocuklarını için uygun olup olmadığını kontrol edebiliyorlar. Özellikle dikkat edilmesi ve takip edilmesi gereken temel hususlar şunlardır:

  • Mobil oyunlarda kişisel bilgilerin paylaşılması durumu
  • Oyunun bütün sürecinin takibi
  • Verilen reklam içeriklerinin kontrolü
  • Çevrimiçi oynanan oyunlarda sohbet özelliği ve mesaj istekleri
  • Mobil oyunlarda bulunan yaş derecelendirme sistemlerine uygunluk

Mobil oyunlarda var olan tehlikeler ve alınması gereken önlemler ile ilgili yol gösterici olarak Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun yayınladığı Dijital Oyunlarda Mahremiyet Rehberi’ne www.guvenlioyna.org.tr/galeri-detay/dijital-oyunlarda-mahremiyet-rehberi linkinden, www.guvenlioyna.org.tr sitesinden oyun incelemelerine ulaşabilirsiniz.

Mobilde annelerin favorisi: Akıl oyunları

Mobil oyunlar ile barışık olan teknolojik anneler, stres atıp eğlenmek istiyor ve zihin boşaltmak için, mobilde beyin jimnastiği yapabilecekleri oyunları tercih ediyorlar. AdColony ve araştırma şirketi Nielsen’in iş birliğinde gerçekleşen “Mobil Oyuncular” araştırması sonuçlarına göre, mobil oyuncu annelerin en çok tercih ettiği oyun tipleri yüzde 68’lik oran ile puzzle’lar ve yüzde 62’lik oran ile bilgi oyunları.

Çoklu-görev (multi-task) konusunda yetenekli olan mobil oyuncu anneler, oyun oynarken aynı anda ihtiyaçlarını araştırmaktan da geri kalmıyor. Her 2 mobil oyuncu anneden biri, oyun oynarken gördüğü reklama merak edip tıkladığını belirtiyor. Mobil annelerin yüzde 34’ü, mobil oyun oynarken tıkladığı reklamdaki ürün ile ilgili araştırma da yaptığını belirtiyor. Bu bilgi birikimi ile mobil oyuncu anneler, geleceğin bilinçli dijital oyuncularını yetiştiriyor.

Paylaş