DİJİTAL OYUNLAR VE WEB 3.0

Tarih: 24 Mayıs 2022
Yazar: Yasin Yoğun
Grafikler: Burak Özçelik
Okunma: 262

Web 3.0 diğer adı ile Web3 2020 ve 2021 yıllarında popülerlik kazanan merkezi olmayan, birey odaklı ve blok zincirlerine dayanan bir yapıdır. Kripto paraların popülerliği sayesinde yatırım miktarı her geçen gün artış göstermektedir. Web 3.0 şeffaflık, açıklık, kullanıcı gizliliği ve merkezi olmama bakımından kripto paralar ile benzerlik göstermektedir.

Web 1.0 1990 ile 2004 yılları arasında o günün teknolojisi interneti ifade etmek için kullanılmıştır. İnternet siteleri okunabilen türde görsellerden uzak ya da mümkün oldukça az görselle içerik üretmekteydi. İnternet sitelerinin temel amacı bilgilendirme yapmaktı. Üretilen içerikler üzerinde ekleme, çıkarma ve değiştirme imkânı bulunmamaktaydı.

Web 2.0 ile beraber internet daha sosyal bir hale gelmiştir. Geliştirme sürecince ya da yapım aşamasında geliştirici olma zorunluluğu ortadan kalkmış, merak sahibi kişiler de web 2.0 sayesinde bir çok uygulama yapabilmişlerdir. Web 1.0’ da sadece tüketici konumunda olan kullanıcılar, web 2.0 sayesinde üretici konumuna gelmişlerdir. Youtube ve Facebook gibi dev internet markalarının çıktığı dönem olan web 2.0 dönemi internetin statik yapıdan dinamik yapıya geçtiği dönem olarak bilinmektedir. Web 2.0 ile beraber bir takım sorunlar da ortaya çıkmaktadır. İnternette sorunsuz kullanıcı deneyimi sağlamak isteyen firmalar, internet tüketicilerinin verilerini geri dönüşler sayesinde toplama imkânı bulmuştur. Kullanıcıların herhangi bir izni olmadan toplanan bu verilerin nasıl saklanacağı ve güvenlikleri hakkında söz hakkı vermeyen bir sistem ortaya çıkmıştır. Başlangıçta kullanıcı deneyimleri sayesinde iyileştirmeler hedefleyen bu durum daha sonra reklamlar için kullanmaya başlamıştır. Bu durumun en büyük dezavantajı ise bilgilerin ticari amaçla satılması ve bilgilerin tehlikeli ellere sızması olarak görülmekteydi.
Web 3.0 ile beraber yapay zekâ desteği ile beraber bilgisayarlar artık insanlar gibi veri okuyabilmekte ve okuduğu verileri de analiz edebilir bir hale gelmiştir. 2010 yılından sonra kullanılmaya başlanan web 3.0’da diğerlerinden farklı birçok yöntem bulunmaktaydı. Yapay zeka, blockchain, sanal gerçeklik ve nesnelerin interneti gibi birçok yeni teknolojinin hayatımıza girdiği Web 3.0’ın temelinde merkeziyetsizlik, bireysellik, sahiplik hakkı ve gizlilik gibi değerler yer almaktadır.

Web 3.0’ın hayatımıza kattığı Metaverse, meta veri dalgasını benzersiz kılan şey, çok daha iyi donanımlardan, özellikle VR donanımından veya AR kullanabilen akıllı telefonlardan yararlanma yeteneği olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu yetenek, öncelikle video oyun sektörüne kullanılan kavramları alma ve bunları gerçek dünyaya uygulama fırsatı vermektedir. Bu süreç tipik olarak ya sosyal alanları yeniden inşa etmeyi ya da gerçek dünya nesnelerini dijital alanda kopyalama içeriklerini barındırmaktadır. Bu sürecin bariz faydalanıcıları AR ve VR cihazları sayesinde oyun severlerdir. Oyun severler gerçek dünya hissi ile 3 boyutlu olarak oyunları oynama imkânına sahip olmaktadırlar.

Sonuç olarak web 3.0, dijital oyunlar için birçok teknolojik yenilik kazandırmış ve oyunculara bunları deneyimleme imkanı sunmuştur.

Paylaş